mindful

Wat is mindfulness en hoe begin je er mee?

Mindfulness is volledig bewust zijn van het huidige moment. Door mindful te leven, geef je aandacht aan de kleine details. Je geniet van mooie muziek, een indrukwekkende zonsondergang of de bloemen in het gras. Hierdoor stop je met piekeren en ervaar je minder stress, waardoor je door mindfulness lekkerder in je vel zit en effectiever werkt.

Wat is mindfulness?

Deze manier van denken en leven is een stroming in de psychologie die de afgelopen jaren veel populariteit heeft verworven in het Westen. In onze maatschappij zijn veel mensen het overgrote deel van de tijd bezig met de toekomst. Zo denk je misschien ‘s avonds op de bank al aan je werkdag morgen, de vaat die nog gedaan moet worden of dat telefoontje dat je nog moet plegen voordat je kunt gaan ontspannen. Door mindful te zijn ga je jouw aandacht juist op het heden richten. Alle gedachten over wat je ‘straks’ of ‘later’ moet doen laat je los en je focust je op wat je nu aan het doen bent.

Bewuster leven

Door mindful te leven leer je de kunst om in het hier en nu aanwezig te zijn. Jij bent namelijk daar waar je aandacht is. Door je aandacht bewust te sturen naar het nu, leer je om afstand te nemen van de gedachten en zorgen in je hoofd en leef je bewuster en intenser. Dit moet je oefenen, maar des te vaker je dit oefent, des te makkelijker je kunt ontspannen en concentreren. Je brengt je geest tot rust. Ook leer je om bewuste keuzes te maken in plaats van uit een automatisme op gebeurtenissen te reageren. Dit maakt dat je stressprikkels al eerder en beter oppikt. Daarbij ga je anders om met gedachtepatronen die je niet helpen. Dit verhoogde niveau van bewustwording zorgt ervoor dat je beter je grenzen gaat bewaken.

Voordelen van mindfulness

Onderzoeken* laten zien dat het beoefenen van mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven. Het brengt zowel in cognitief als neurobiologisch functioneren positieve veranderingen teweeg. Ook verandert de manier waarop iemand naar zichzelf en de wereld om zich heen kijkt en hoe een persoon daar vervolgens op reageert.

De belangrijkste voordelen zijn:

  • Vergrote bewustwording en meer inzicht in gedachtenpatronen, emoties, reacties, handelen en gemoedstoestanden. Je krijgt de keuze om daar soms anders mee om te gaan.
  • Meer afstand kunnen nemen van problemen wat zorgt voor minder piekeren en stress.
  • Bewuster en intenser genieten van het leven.
  • Meer energie.

Hier lees je meer over verschillende onderzoeken naar de effecten van mindfulness.

Hoe begin je met mindfulness?

Het mooie van mindfulness is dat je dit op vrijwel ieder moment van de dag en waar je ook bent kunt beoefenen. Het enige dat je hoeft te doen, is jezelf bewust maken van je huidige situatie. Dit kan bijvoorbeeld het eten van een maaltijd zijn of het uitvoeren van een huishoudelijk klusje. Probeer al je zintuigen te benutten om in het moment te blijven, zonder dat je gedachten hierbij afdwalen. Het is nog een hele kunst om je aandacht erbij te houden. Oefening baart kunst en hoe vaker je oefent, hoe makkelijker je het mindful gevoel op kunt roepen in verschillende situaties. Met je dat je gedachten toch afdwalen? Dat geeft niet, probeer gewoon om je aandacht opnieuw te focussen op de activiteit.

Ook yoga helpt je om in het moment te zijn, te focussen op je ademhaling en bij het onschadelijk maken van stressprikkels. Hierdoor helpt yoga onder andere om rustig te blijven tijdens de corona pandemie. Je kunt jouw yogapractise uitstekend aanvullen met mindfulness-oefeningen.

bos, natuur, beekje

Simpele mindfulness-oefeningen voor beginners

Je kunt zelf aan de slag gaan met mindful leven. Dit zijn 3 laagdrempelige oefeningen waarmee jij kennis kunt maken met deze filosofie. Neem de tijd voor de oefeningen en begin hier niet gehaast aan, want dan is het lastiger om die rust te vinden. Je kunt jezelf kalmeren door op je ademhaling te letten. De ademhaling is een essentieel aspect van meditatie, mindfulness en je yogapractise. Probeer je bewust te worden van de zuurstof die tijdens het in- en uitademen door je lichaam stroomt en let op het moment van rust tussen elke beweging.

Voel je lichaam

Voel je lichaam eens van binnenuit als je op de bank ploft of wanneer je in de rij staat bij de supermarkt. Voel je ademhaling, je hartslag en je voeten op de grond. Vervolgens ga je omhoog met je aandacht en voel je je benen, je rug, je buik en je armen. Ben je in beweging? Voel dan hoe je lichaam loopt en hoe jij jezelf beweegt. Sta een momentje stil bij wat jouw lichaam allemaal voor je doet, zonder daar iets voor terug te verlangen. Wees dankbaar voor alles dat je kunt doen dankzij jouw kostbare en complexe lichaam.

Adem-oefening

Ademhalen, we doen het allemaal de hele dag door maar zijn ons hier (haast) niet bewust van. Ga ontspannen zitten op een kussen op de vloer of rechtop een stoel. Je houdt je rug recht, maar niet te rigide. Je laat je handen rusten waar deze uit zichzelf comfortabel vallen. Focus op je lichaam en probeer de vorm van jouw lichaam te voelen. Laat je aandacht uitgaan naar de verbinding van jouw lichaam met de vloer of de stoel, waar aanraking plaatsvindt.

Nu let je op het natuurlijke ritme van jouw in- en uitademing. Je hoeft hier niets aan te veranderen, het korter te maken of juist langer. Je ademt gewoon natuurlijk en kijkt of je die luchtstroom kunt voelen. Focus op het moment, één ademhaling tegelijk. De volgende begint pas als de ene stopt. Merk je dat je geest begint te dwalen? Er kan een oeverloze stroom van gedachten op gang komen. Hier hoef je niet van op te kijken of je aan te ergeren. Het kan gebeuren. Als jij je hier bewust van bent, kun je jouw aandacht liefdevol weer terugbrengen naar je ademhaling.

Observeren zonder oordelen

Meestal vinden we het niet moeilijk om de realiteit waar te nemen, maar hangen we hier direct een oordeel aan. Door te observeren vergroot je focus. Dit kun je zowel toepassen op je eigen lichaam als omgeving als in een openbare ruimte. Deze oefening kun je bijvoorbeeld in het park doen of op kantoor. Je richt je aandacht op één persoon en observeert wat hij of zij aan het doen is. Kijk naar de lichaamstaal, de manier waarop hij of zij gekleed is en zichzelf verzorgd heeft, andere uiterlijke kenmerken. Vervolgens laat je jouw blik naar een ander persoon dwalen en herhaal je de observatie. Je kijkt alleen en probeert niet te interpreteren wat ze aan het doen zijn of waarom, waar ze vandaan komen of wat hun verhaal is.

Het enige dat je doet is kijken en in je opnemen wat je ziet. Meestal zien we niet wat zich vlak voor onze ogen afspeelt. Als we dit al doen, vormen we doorgaans direct een oordeel door af te gaan op iemands uiterlijk of op basis van de acties van die persoon. Wanneer dit gebeurt, stop je al met kijken. Door mindful te kijken, zie je dingen zoals ze zijn. Zonder de filter van jouw aannames, gevoelens en emoties.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *