Yoga, women

Hoe blijf je met yoga rustig tijdens de corona pandemie?

Hoe blijf je met yoga rustig tijdens de corona pandemie?

Er zijn verschillende manieren waarop jouw yoga-practice je kan helpen tijdens de corona pandemie. Het zijn gekke tijden, waardoor veel mensen meer stress ervaren terwijl weer anderen het prettig vinden dat de agenda leegstroomt. Ook is dit een uitstekend moment om je weerstand te verhogen. Yoga helpt je om in beweging te blijven, om je geest te kalmeren en om je immuunsysteem een boost te geven.

Inhoudsopgave

Uit de stressmodus stappen

Bij yoga draait het om de connectie tussen je lichaam en je ademhaling. Door jezelf in beweging te brengen en hierbij op je ademhaling te focussen, kun je jezelf tot rust brengen op het moment dat de spanning oploopt. Hierdoor leer je om jouw energie te reguleren. Zo start je jouw dag bijvoorbeeld energiek met een yogasessie van een kwartiertje of breng je jezelf ‘s avonds tot rust met meditatie of een yin-yogasessie. Je maakt even tijd voor jezelf, iets wat veel mensen moeilijk vinden om te doen maar wat al snel zijn vruchten afwerpt.

Ruimte voor creativiteit

Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat yoga en meditatie de structuur van de hersenen veranderen. Dit heeft onder andere te maken met het probleemoplossende vermogen, je concentratie en focus en de rust die je ervaart. Daarnaast blijkt dat de diepe ademhaling tijdens het yoga’en de alfa hersengolven vergroot. Dit wordt geassocieerd met een verhoogde creativiteit en een lager stressniveau. Creativiteit speelt een belangrijke rol in ons leven.

Creativiteit bestaat niet alleen uit het creëren van dingen, maar heeft ook invloed op hoe jij de wereld ziet. Als creatief persoon zie je minder snel beren op de weg en kun je negatieve gedachten sneller omvormen naar een uitdaging. Door creatief te denken kun je in problemen juist kansen zien en dit maakt je in onzekere tijden een stuk weerbaarder.

Gezonder door juiste ademhaling

We nemen onze ademhaling al snel voor lief, terwijl de ademhaling invloed heeft op ieder proces in ons lichaam. Veel mensen halen hoe gek het ook klinkt verkeerd adem, zonder dat ze hierbij stil staan. Hierdoor lopen verschillende processen in het lichaam niet optimaal. Door stress ga je oppervlakkiger, sneller en vaker ademhalen. Dit zorgt voor een disbalans tussen de zuurstof en CO2 in het lichaam, wat op zijn beurt weer leidt tot allerlei vage en duidelijke gezondheidsklachten.

Yoga en meditatie helpt je eenvoudig om beter te ademen en beter naar je lichaam te luisteren. Je herkent een verkeerde ademhaling onder andere aan vermoeidheid, klachten aan de luchtwegen, een verstoord zenuwstelsel en andere kleine ontstekingen. Ook als je al goed ademhaalt is het prettig om hier bewust een moment voor vrij te maken. Net als de juiste voeding, nachtrust en beweging is een goede ademhaling essentieel voor je gezondheid. Door je ademhaling te verbeteren, verbeter je automatisch de kwaliteit van je leven.

Activatie van het parasympatsche zenuwstelsel

Diep ademhalen zorgt ervoor dat je de stressreactie verstoort. Je schakelt op deze manier je linker hersenzenuw in, die op zijn beurt weer het parasympatsche zenuwstelsel activeert. Dit heeft invloed op de toestand van rust en herstel en werkt als het ware als een rem op de stressreactie. Ook kan deze hersenzenuw ontstekingsremmend werken, stress helpen voorkomen en je hart minder snel laten kloppen. Door regelmatig yoga te beoefenen, gebruik je de diepe ademhaling niet alleen om van acute stress af te komen maar ook om dagelijkse stressprikkels onschadelijk te maken.

Immuunsysteem versterken

Een sterk immuunsysteem helpt je om ziekteverwekkers buiten te houden en het lichaam op te ruimen. Het immuunsysteem staat ook wel bekend als je afweersysteem. Je kunt zelf invloed uitoefenen op de werking van het immuunsysteem. Zo weet je waarschijnlijk dat het goed is voor je weerstand om gevarieerd en gezond te eten, om genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. Chronische stress is de grootste vijand van een gezond immuunsysteem. Dit zorgt ervoor dat je immuunsysteem onderdrukt, verzwakt en ontregeld wordt. Wil je jouw afweersysteem een boost geven, wil je je dus richten op het verminderen van stress. Zoals eerder beschreven helpt yoga en meditatie hierbij, maar ook bijvoorbeeld wandelingen door de natuur.

Oefeningen voor de longen

Om je lichaam te versterken en weerbaarder te maken tegen het coronavirus, is het verstandig om te focussen op de longen en nieren. De oefeningen hier onder kun je doen om meer lucht te krijgen en een ruimer gevoel te krijgen in je borstkas, zowel preventief als wanneer je last hebt van klachten. De oefeningen stimuleren onder andere de longmeridiaan en de afvoer van afvalstoffen. Als je thuis yoga beoefent is het belangrijk om de oefeningen op een rustig tempo te doen en je lichaam nooit te forceren.

Balasana, Wide Legged Child’s pose

balasana

Bij de Wide Legged Child’s pose breng je jouw knieën zo ver mogelijk uit elkaar terwijl je de tenen bij elkaar houdt. Breng je voorhoofd naar de grond en duw je stuit naar achteren. Hierdoor ontstaat er lengte van je kruin tot je stuit. Leg je armen naar voren met de handpalmen naar beneden en probeer je schouders zoveel mogelijk te ontspannen. Hou de houding zo lang vast als prettig voelt.

Anahatasana, melting heart

Anahatasana, melting heart

Kom op handen en knieën en plaats je handen vervolgens naar voren. Je heupen blijven boven de knieën en je handen op schouderbreedte. Breng je voorhoofd richting de mat en blijf een aantal minuten in deze yin houding. Om de houding intensiever te maken voor je bovenrug en nek is het een optie om je kin naar de mat te brengen. Deze houding is een milde achteroverbuiding die de schouders opent en de hartstreek verzacht. In deze houding wordt niet alleen de longmeridiaan gestimuleerd maar ook de blaasmeridiaan en de maag- en miltmeridiaan bij een stretch in de borst.

Jathara Parivartanasana, Reclining Twist

Jathara Parivartanasana, Reclining Twist

Twists zijn altijd goed als je jouw lichaam wilt ontgiften. Ga op je rug liggen met je armen gespreid naast je. Buig je knieën tot een hoek van 90 graden en laat ze eerst langzaam naar rechts vallen. Eventueel kun je jouw hoofd naar links draaien. Het is belangrijk dat je schouders op de mat blijven. Het is dus niet erg als de knieën hierbij niet helemaal tot op de grond komen. Blijf een aantal minuten in de pose en herhaal aan de andere kant.

Online-Yoga cursus voor beginners

yoga online yoga cursus

Wil jij meer ontspanning en minder stress, een gezonde geest, meer flexibiliteit en kracht in je lichaam en meer weerbaarheid? De Online Yoga cursus voor beginners volg je in het comfort van jouw eigen huis. In 9 online lessen ontdek je de belangrijkste basisoefeningen en je volgt de cursus op je eigen tempo. Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat je yoga zo direct in je leven kunt integreren om hier een gewoonte van te maken. Schrijf je in voor de beginnerscursus en ervaar nu zelf de voordelen! Ben je al begonnen met de cursus en zoek je een geschikte yoga-mat ? Klik dan hier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *