Thuis yoga

Beginnen met yoga? Hier zijn wat handige tips!

Loop jij al een tijdje met het idee rond om te gaan beginnen met yoga?
Yoga heeft gigantisch veel voordelen voor zowel je lichaam als je geest. Toch kan het zijn dat er wat obstakels zijn die je ervan weerhouden om aan de slag te gaan. Zo denken veel mensen dat je flexibel moet zijn om yoga te kunnen beoefenen, of dat yoga alleen is weggelegd voor jonge en slanke dames. Wat zo mooi is aan yoga, is dat het juist voor iedereen is. Wij geven je wat handige beginnerstips zodat jij binnenkort kennis kunt maken met deze bewegingsvorm.

Zorg voor de juiste spullen

Je kunt zowel thuis als in een yogastudio jouw yogapractise uitvoeren. Zo hebben wij een online yogacursus ontwikkelt die je alle basishoudingen aanleert. Wanneer je thuis van start gaat is het belangrijk dat je de juiste spullen in huis haalt. Het valt aan te raden om te investeren in een goede yogamat. Een goede yogamat gaat lang mee, biedt veel grip en maakt het een stuk leuker en makkelijker om de houdingen aan te leren.

Ook een yogablok is een praktisch hulpmiddel. Met dit blok kun je jouw lichaam ondersteunen tijdens het leren van bepaalde oefeningen, bijvoorbeeld om de grond wat naar je toe te brengen als je hier nog niet bij kunt. Daarnaast kan een meditatiekussen prettig zijn als je jouw yogapractice aan wilt vullen of af wilt sluiten met een meditatiesessie. Op een meditatiekussen kun je gemakkelijk een langere tijd comfortabel zitten. Ten slotte kan een yogastrap of riem prettig zijn.

Welke yogastroming past bij jou?

Je yogapractice is goed voor tal van zaken. Zo gebruiken veel mensen de tools van de yogapractice om kalm te blijven tijdens deze coronacrisis. Yoga werkt stressverlagend, leert je op een juiste manier ademen en zorgt zowel lichamelijk als geestelijk voor meer flexibiliteit. Een van de belangrijkste beginnerstips is dat jij je op één of twee dingen focust als je begint met je practice. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij je eerst op het fysieke richt omdat je rugklachten hebt door het thuiswerken, of juist op de ademhaling vanwege je verhoogde stressniveau.

Op basis hiervan kun je een yogastroming uitzoeken. Zo helpt yinyoga je te ontspannen en te werken aan je flexibiliteit, terwijl vinyasa-yoga je hartslag flink omhoog brengt. Het kan uiteraard ook gewoon jouw doel zijn om de basisoefeningen te leren en vanuit hier te kijken wat jou het meest aanspreekt.

Heb geen verwachtingen

Voordat je ergens aan gaat beginnen, heb je waarschijnlijk verwachtingen over hoe dit gaat zijn. Door van tevoren al veel verwachtingen te hebben, sluit je jezelf juist af voor bepaalde ervaringen. Hierdoor kan het zijn dat je tot de conclusie komt dat yoga niets voor jou is, omdat je probeert de practice er zo uit te laten zien dat het in je verwachting past. Probeer dit los te laten zodra je op de mat stapt, of dit nu thuis is of in een yogastudio. Hierdoor kun je echt met een beginners mind genieten van de oefeningen en zit je minder in je hoofd.

Gewoon beginnen

Voel jij dat de tijd voor jou is aangebroken om met een yogapractice te beginnen? Twijfel dan niet langer maar waag de stap. Schrijf je in voor een proefles bij een yogaschool, zoek filmpjes op YouTube op of schrijf je in voor de online beginnerscursus. Er is geen beter moment dan vandaag om met iets nieuws te beginnen. Je gaat al snel merken dat je je sterker, flexibeler en gezonder voelt, met meer energie. Daar wil je toch niet mee wachten?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *